Użycie wizerunku osoby fizycznej w grach komputerowych- – case „Florida Jocker”

Gry komputerowe stały się nieodłącznym elementem współczesnej rozrywki, a wraz z ich rozwojem pojawiają się nowe wyzwania prawne, zwłaszcza jeśli chodzi o korzystanie z wizerunku ludzi w grach. W dzisiejszym świecie, gdzie technologia umożliwia realistyczne odwzorowanie postaci, ważne jest zrozumienie konieczności uzyskania odpowiednich uprawnień pozwalających twórcom na wykreowanie postaci wzorowanej na konkretnej osobie.

Asumptem do napisania niniejszego artykułu był „konflikt” powstały pomiędzy Rockstar Games a Lawrence Sullivanem, znanym szerzej znany jest jako „Florida Jocker”. Słowo konflikt celowo umieszczam w cudzysłowie, gdyż obecnie znamy stanowisko tylko jednej ze stron, zaś działania podejmowane przez Lawrence Sullivana bardziej należy nazywać prowokacją niż rzetelnym zgłoszeniem roszczeń. Cała sytuacja rozpoczęła się po opublikowaniu przez Rockstar Games trailera kolejnej części kultowego sandboxa GTA VI.

Osoby interesujące się tematyką gier komputerowych wiedzą, że gra GTA cechuje się bardzo dużym poziomem realizmu rozgrywki, a niektóre wydarzenia z gry, czy też lokacje są inspirowane prawdziwymi wydarzeniami, miejscami. Nie inaczej jest w przypadku VI odsłony gry. W opublikowanym przez Rockstar Games trailerze (dokładnie w  01m. 05 sek.) możemy zobaczyć wizerunek wytatuowanego mężczyzny w więziennym uniformie. Jak podnosi Jocker z Florydy – to on jest tym mężczyzną. Wspomniany Jocker oskarża Rockstar Games o bezprawne wykorzystanie jego wizerunku w grze i domaga się ogromnego odszkodowania oraz zaangażowania go w produkcję gry, poprzez umożliwienie mu nagrania dialogów do postaci, która jest inspirowana jego wizerunkiem.

Ton i styl komunikacji kierowanej przez Jockera wobec Rockstar Games pozostawia wiele do życzenia i z całą pewnością nie jest to działanie profesjonalne, oficjalnie Rocskar Games nie zajął w tej sprawie stanowiska. Czy doszło do naruszenia prawa do wizerunku, dóbr osobistych? Ciężko dzisiaj to ocenić gdyż nie znamy skali wykorzystania wizerunku. Zapewne za jakiś czas sprawę oceni sąd, lub też strony porozumieją się w tej sprawie i w poufności, z dala od medialnego szumu podpiszą stosowne porozumienie.

Poniżej, w celu wyjaśnienia całej historii przedstawiamy grafikę opublikowaną na stronie https://www.autoevolution.com/news/florida-joker-two-lawyers-a-hacker-and-rockstar-games-walk-into-a-bar-227251.html poniższa grafika zawiera porównanie wizerunku Lawrence Sullivana oraz postaci z trailera gry. Po lewej stronie widoczne jest zdjęcie Lawrence Sullivana wykonane w czasie procesu sądowego, po prawej stronie widoczna jest grafika jaka pojawiła się w oficjalnym trailerze gry, który dostępny jest w serwisie YouTube.

Należy zaznaczyć, że jeżeli wykorzystanie wskazanej postaci będzie marginalne, ograniczone do tego co  możemy zobaczyć w trailerze, to istnieje obiektywna szansa na to, że roszczenia Lawrence Sullivana zostaną oddalone w sądzie, podobnie jak miało to miejsce w sporze Rockstar Games z aktorką Lindsay Lohan (spór dotyczył wizerunku aktorki i gry GTA V).

Z opublikowanego trailera nie wiemy jakie jeszcze podobieństwa łączą Lawrence Sullivana, z postacią z gry, gdyż trailer nie pokazuje w tym kontekście niczego więcej. Być może na skutek zgłoszonych roszczeń Rockstar Games zdecyduje się usunąć tą postać z gry, lub wręcz przeciwnie, ktoś zadecyduje, że szum jaki powstał wokół tej sprawy jest doskonałym narzędziem do promocji kolejnej części gry.

Nie ma wątpliwości co do tego, że to co możemy w tej sprawie zobaczyć na dzień dzisiejszy to co najmniej bardzo silna inspiracja wizerunkiem Lawrence Sullivana, niemniej jednak należy zauważyć, że obie postaci nie są identyczne. Niezależnie od tego jaki finał będzie miała sprawa należy wskazać, że przekroczenie granicy zainspirowania się jakąś osobą (wyglądem tej osoby) może okazać się bardzo kosztowne. Z tego też powodu producenci gier powinni dokładać należytej staranności aby każdorazowo uzyskiwać odpowiednie zgody od wszystkich osób, których wizerunki lub historie zostaną wykorzystane w produkcji gry.

autor: Wojciech Kościuk- radca prawny